Phantasy Star Zero


 

نويسنده: محمد طالبيان




 
(PSZ) Phantasy Star Zero عنواني است که پيشنهاد مي کنيم حتماً آن را به صورت چند نفره بازي کنيد. البته اين پيشنهاد بدين معني نيست بخش چند نفره بازي قوي است بلکه به خاطر اين مسئله است که کلاً قسمت تک نفره PSZ مي تواند به وسيله مناسبي براي آزار و اذيت بازيباز تبديل شود. داستان بازي درباره يک شکارچي است که مي بايست براي شهر يک سري ماموريت خاصي را انجام دهد تا بتواند به خواسته خودش دست پيدا کند. در ابتداي بازي اين قابليت وجود دارد که از ميان 3 نژاد موجود در بازي يکي را انتخاب کرده و بازي را با تعيين يک سري جزييات ديگر شروع کنيد. بعد از اين کار شاهد يک سري صحنه سينمايي زيبا که به صورت انيمه هاي ژاپني طراحي شده اند
خواهيد بود که بسيار به ارزش داستاني بازي و نحوه روايت آن مي افزايند. بعد از اين مراحل وارد شهر اصلي شده و در اين قسمت مي توانيد ماموريت مورد نظر خود را انتخاب و شروع به بازي کنيد. PSZ مي تواند به وسيله مناسبي براي آزار و اذيت بازيباز تبديل شود. داستان بازي درباره يک شکارچي است که مي بايست براي شهر يک سري ماموريت خاصي را انجام دهد تا بتواند به خواسته خودش دست پيدا کند. در ابتداي بازي اين قابليت وجود دارد که از ميان 3 نژاد موجود در بازي يکي را انتخاب کرده و بازي را با تعيين يک سري جزييات ديگر شروع کنيد. بعد از اين کار شاهد يک سري صحنه سنيمايي زيبا که به صورت انيمه هاي ژاپني طراحي شده اند.

خواهيد ديدکه بسيار به ارزش داستاني بازي و نحوه روايت آن مي افزايند. بعد از اين مراحل وارد شهر اصلي شده و در اين قسمت مي توانيد ماموريت مورد نظر خود را انتخاب و شروع به بازي کنيد.PSZ يک عنوان نقش آفريني Hack n Slash است که تمرکز خود را بر روي نبردهاي جذاب با تعدادي زيادي Combo گذاشته است. اما صبر کنيد اگر فکر مي کنيدکه با يک عنوان ناب روبه رو هستيد کاملاً اشتباه کرديد زيرا تنها اين موارد ذکر شده يک سري ايده جالب هستند که فقط چند مورد آن ها در بازي نهايي مورد استفاده قرار گرفته يا بهتر است بگوييم پياده سازي شده اند. دوربين بازي يکي از بدترين ها در نوع خود است. در طول زماني که بازيباز حرکت مي کند دوربين بيش از حد بر روي شخصيت اصلي تمرکز مي کند و اطراف به خوبي به نمايش درنمي آيد. درکنار اين مشکل وجود برخي ايرادها در زماني چرخش آن نيز کاملاً باعث مي شود که در زمان نبرد با دشمن ها عملاً بازيباز نتواند چيز خاصي را مشاهده کند . اما دليل ديگري که بخش تک نفره بازي را به کلي نابود مي کند هوش مصنوعي يارهاي خودي است که به واقع در بازي کاري انجام نمي دهند و فقط مزاحم فعاليت هاي بازيباز مي شوند. در PSZ چند دستور ساده براي يارهاي خودي وجود دارد اما متاسفانه اين يارها در انجام آن ها نيز موفق نيستند و بازيباز را مجبور مي کنند که به سراغ بخش چند نفره و يارهاي واقعي برود. زماني که اين قسمت يعني بخش آنلاين بازي را انتخاب مي کنيد و تصميم به وارد شدن به يک بازي مي گيرد بايد مدتي نزديک به 2 الي 3 دقيقه منتظر بمانيد. اين مدت براي چنين عنواني بسيار زياد و طاقت فرسا است. حتي در عناوين عظيم موجود بر روي PC نيز چنين زماني براي ورود به يک بازي احتياج نيست و تنها بعد از چند ثانيه بازيباز وارد بازي مي شود. به جز اين مشکل پايدار نبودن بخش آنلاين بازي باعث مي شود که بازيباز از بازي خارج شده و دوباره به شهر برگردد. اما مشکل اساسي اين کار نه تنها ايجاد يک مدت زمان طولاني براي پيوستن دوباره است بلکه باعث مي شود که ماموريت در دست بازيباز به کلي حذف بشود.متاسفانه PSZ در بخش هاي ديگر نيز به خوبي عمل نکرده است.

از لحاظ گرافيکي شايد طرح کلي 3D بازي خوب و در نوع خود تک باشد اما مشکلات زياد چه از نظر بصري و چه از نظر فني باعث شده بازيباز از اين قسمت نيز لذت لازم وکافي را نبرد. در کل PSZ عنواني است که بازي کردن آن را به صورت تک نفره حتي براي پر کردن وقت را نيز پيشنهاد نمي کنيم اما اگر روزي مجبور به اين کار شديد حتماً بازي را به صورت چند نفره بازي کنيد.
منبع: نشريه ي بازي رايانه، شماره ي 34.